Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

07 November 2011

apa yang ada kat belakang rumah mak abah

assalamualaikum semua...selamat pagi..
segar je pepagi ni, pagi2 dah start hujan.
aku masih kat kg, masih cuti lagi.
esok baru masuk keje..malasnye nak keje..huhu

2 3 ari kat kg sempat la tengok pe la yang mak ngan abah tanam kat belakang rumah ni.
macam2 ada, rajin betul mak.
cili, peria, serai,kunyit..macam2 lah ada.
so kalau nak masak pe, petik je.rasa nak makan ulam, amik je blkg rumah.
xmacam kite kat bandar, cikit2 kene beli..

cili, geram tengok yg merah2 ni.

pokok kunyit

serai

tengok peria ni, comel kan?

ni plak daun cekur

ni pokok betik, tengok la ada bunyanye tu..leh wat ulam.

daun kesom, mak tanam dalam pasu je.

19 comments:

indahhouse said...

Salam Aidil Adha, kunang-kunang..

:) berbudi pd tanah, banyak faedahnya. Saya pula tak pandai tanam dlm pasu di balkoni aptmt. Asyik2 kena kejar semut dan kutu pokok. Harap2 kalu dapat rumah yg ada tanah, seronoklah menanam wlupun pokok besar2.
Moga seronok bercuti dikmpg. :))

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

ayah ca pon suka tanam mcm2..tp mak tak..sbb mak tanam pokok x idup.sama mcm ca.tangan pns.hehe

KuNanGKuNanG said...

indahhouse: kg kt senang nak tanam macam2..sy yg dok rumah teres ni pun malas.he3..tanam bunga pun mati sbb jarang siram.hahaha

KuNanGKuNanG said...

Ca: sama la kite...tangan berbara.he3.tanam pe pun jarang sangat nak jadi..

Munnafendy said...

tu yg syoknya ddk kmpung kan.lau kt kl ni sume bnda kena beli.dapat pun yg kecut2 je

KuNanGKuNanG said...

Munnafendy:betul2, kadang2 dapat semua yg dah xsegar.ni dah siap2 amik cili, kelapa ngan daun kunyit nak bw balik..:)

Gen2Merah said...

awowww... rajinnya mak abah tanam sayu2an belkang umah.. tak perlu susah payah nak beli2 d pasar kan....

Salam kunjung mengunjung ye.. ada masa jenguk2 lah blog Gen2Merah ye.. salam persahabatan.. (",)

KuNanGKuNanG said...

Gen2Merah: time kasih sudi jenguk blog ni..

2la, nak pe2 boleh terus je petik..semua fresh..:)

Gen2Merah said...

thanx so much ye.. slm ukhuwah

Kakzakie said...

Itulah kakak cadang bila pencen kelak kakak nak balik tinggal di kampung.

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

waa siap ada tanam2 lagi..

mak moon pon sama... ni sejak pindah duduk kat semenyih... rajin je duk bercucuk tanam.. kitrg paling suka pokok cili.. nak makan je.. terus petik.. hehehe...

KuNanGKuNanG said...

Kakzakie: nnti mesti keliling rumah akan penuh ngan tanaman..kalau sy ni jenis tangan panas.tanam pe pun biaanye xmenjadi.huhu

Suhami Ahmad said...

wah, sonok atok tengok...kat kampugn atok pun pelbagai hidupan mak atok tanam...hehe

Eisha said...

menjadi je semua kan kalau mak-mak yg tanam ni hehe sendiri nak buat tak confident 'tgn panas' je rasenya haha

KuNanGKuNanG said...

CikMonnAdnan: mak sy mmg suka tnam cili dari dulu sbb mak suka makan nasi pastu gigit je cili camtu..kalau sy xsanggup.pedas woo...huhu

KuNanGKuNanG said...

Suhami Ahmad: hidupan tu..hehehe. kt kg tanah luas..nak tanam pe pun senang..

KuNanGKuNanG said...

Eisha: a'ahkan, agaknye tunggu kite jadi mak2 kot baru pe yg kite tanam menjadi.kekeke

NAZRUL AZAT said...

wah bestnye kalo dapat buat mcm ni jugak, jimat belanje dapo kan :-)

KuNanGKuNanG said...

NAZRUL AZAT: a'ah..xyah kuar duit bebanyak kan..nak petik je..