Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

05 January 2012

kitaran hidup kita

Assalamualaikum semua..
selamat tengahari..
korang semua dah lunch?
aku lum lagi, xtau nak makan pe hari ni.

penah x kite fikir tentang kitaran hidup kite bermula dari dalam perut ibu sampai la kite meninggal dunia nanti?




di saat kite dilahirkan hingga usia kita 1-2 tahun kita hanya boleh menangis,
nak susu kite menangis, perut lapar kite pun menangis.
nak pe2 main tunjuk2 je kan.
begitu juga waktu kita tua nnti.
mungkin kite dah xmampu bersuara.
masa tu kite hanya mampu menggunakan isyarat tuk minta sesuatu.

masa kecil kita xpandai lagi berjalan.
mak ayah kita akan dukong kita.
masa kita tua pun mungkin kita dah xmampu berjalan dan anak2 akan pimpin kita.

waktu kecil kita masih belum tumbuh gigi, masih xpandai suap sendiri,
makann yang kite nak makan akan di potong kecil2 oleh mak dan ayah kita dan mereka akan suapkan tuk kite.
camtu juga la masa kita dah tua, gigi dah xde,kita dah xboleh nak telan makanan yang keras2.
tangan kite dah xlarat nak suap makanan.
harapkan anak2 dan cucu tuk potong halus makanan kita dan suap tuk kite.

masa kecil kite mesti suka merajuk kan?sbb xdapat pe yang kite nak.
camtu gak masa dah tua.kadang2 dah xmampu nak wat benda kita nak, kite melenting,
merajuk cam budak kecik.

2 la pusingan kehidupan kita..
masa dah tua kite akan kembali jadi cam budak kecik..


16 comments:

abah khalisha said...

perangai kita akan kembali mcm kanak-kanak bila dah tua..itu tidak dapat dinafikan..kita akan memerlukan perhatian, sensitif, perlu dimanja, disuap

KuNanGKuNanG said...

abah khalisha: masa kecil=masa tua..

Ca Cik Duyung said...

risau sgt bila da tua nnti... apa lagi nk mati... :(

umie mia said...

itulah namanya kehidupan.. lagi 1 kalo elok kite layan ibu bapa kita InsyaAllah anak kite pun akan layan kite dengan baik ^_^

KuNanGKuNanG said...

Ca: btl tu..pe2 pun hidup mesti diteruskan..:)

KuNanGKuNanG said...

umie mia: harap2 begitu la kan.

Cik tikah said...

pernah terfikir. kejap je hdup kat dunia ni

Suhami Ahmad said...

atok setuju...mak ayah dah jago kito dari kecik, inilah masanya kito nak jago diorang bilo dah tuo nanti

Iffah Afeefah said...

tula org kate
life is short

Amie said...

mudah-mudahan tidaklah sampai tua sangat.....

KuNanGKuNanG said...

Iffah Afeefah: dalam xsedar usia makin maningkat...huhu

KuNanGKuNanG said...

Amie: ada gak yg harap bila tua nnti umur xsampai ke tahap yg sampai semuanye kene org wat tuk kite sbb takut menyusahkan ank2..

msredcheesecake said...

Lepas jadi kanak2 tua, berakhirlah kitaran hidup kita....

KuNanGKuNanG said...

msredcheesecake: hidup la kita dialam lain..

cik mun said...

btol2..sy setuju..

KuNanGKuNanG said...

cik mun: semua org akan melalui proses diatas...